Regatta

Regatta er seilernes konkurransearena og her møtes alle seilere uansett alder​ til kappseiling. Det arrangeres alt fra ettermiddagsseilaser på hverdager i den lokale seilforening til lange over-natten seilaser som Færdersseilasen​ og Shetland Race​.

Du kan kappseile i alle typer båter og ideelt sett så skal det være seilerne om bord som avgjør om du vinner eller ei. I jolleklassene så er det de like båtene (entype) som konkurrerer mot hverandre, mens i havkappseiling med kjølbåter er det handikap-systemer som gjør at alle skal kunne konkurrere på like vilkår uansett båtstørrelse og type.

Regattaseiling er en veldig fin måte for interesserte å komme seg inn i seilsporten og ikke minst lære seg mer om seiling, båthåndtering, vind og vær og få mulighet til å oppleve naturen på en helt ny måte. Det er mange som seiler stor kjølbåt som ofte mangler mannskap eller som bare er interessert i å bringe flere mennesker inn i sporten.

Protestskjema

​All regattaseiling er underlagt seilingsbestemmelser som er definert for hver regatta/regattaserie.

For å sikre kvalitet, sikkehet og forutsigbarhet utarbeides det alltid seilingsbestemmelser som igjen gjerne refereres seg til NSF sine Kappseilingsregler. Når reglene brytes er det egne rutiner for hvordan den som har brutt reglene kan fri seg fra straff og hvordan den som mener at noen har forbrutt seg mot skal agere.

Noen regattaer/regattaserier har egne regler for protestbehandling som er beskrevet i regattaens program. Dersom det ikke er beskrevet spesielle bestemmelser skal standard protestskjema benyttes. Skjemaet brukes også av enkelte forsikringsselskaper for å avklare skyld og andsvar.

Du kan laste ned standard protesbehandlingsskjema her

Alle nyheter