okt 19
Fem tips til rekruttering av unge frivillige

Frivillig arbeid er den desidert største bidragsyteren til norsk idrett. Faktisk kan den årlige frivillige innsatsen i idretts-Norge estimeres til 18,5 milliarder kroner. Likevel blir frivillighetsgenerasjonen stadig eldre. Hvordan kan idrettslag som er avhengig av frivilligheten møte denne utfordringen?

Har ditt idrettslag lykkes med å rekruttere unge frivillige? Tips oss om hvordan her.

I etterkant av Ungdoms-OL på Lillehammer utarbeidet et frivillighetsråd konkrete tiltak til kulturminister Linda Hofstad Helleland om hvordan man kan rekruttere enda flere unge frivillige til norsk idrett. Se anbefalingene fra Frivillighetsrådet her.

Her er mine fem tips, basert på frivillighetsrådet, spørsmål jeg får fra idrettslag og egne erfaringer som frivillig.

1. Identifiser arbeidsoppgaver

I et idrettslag er det mange og varierte arbeidsoppgaver som må gjennomføres for at hjulene skal gå rundt. Skaff oversikt over alt klubben gjør og diskuter hvordan man kan invitere de unge til å bidra. Skal ditt idrettslag arrangere turnering og trenger DJ? Spør Johanne (16) om det er noe hun kan gjøre. Gi så ansvar i etapper og øk ut fra engasjement og interesser.

2. Spør!

Dette tipset er kanskje det enkleste av de alle. Ta en sjekk med trenere og lederne i klubben om det finnes potensielle unge frivillige i idrettslaget. Kanskje treneren har sett en utøver med engasjement utover sin egen aktivitet. Kanskje har noen kompetanse som idrettslaget kan dra nytte av? Ønsker ikke utøveren å konkurrere lenger, finnes det nok av andre muligheter i idrettslag til å forbli en del av miljøet.

3. Tilby kurs- og kompetansetiltak

Inviter de unge til å ta kurs! En undersøkelse fra Synovate viser at 63 % av alle ungdommer i idretts-Norge aldri får spørsmål om å ta et kurs. Både Norges idrettsforbund, idrettskretser og særforbund arrangerer kurs. Se en del av utvalget her. Verdt å nevne er at de aller fleste unge frivillige rekrutteres som dommere eller trenere. Det er de enkelte særforbundene som organiserer disse kursene. Kontaktinformasjon til alle særforbund finner du her. Og husk; én ung frivillig vil mest sannsynlig rekruttere flere unge representanter.

4. Gi anerkjennelse for innsatsen

Ungdoms-OL på Lillehammer lykkes med å engasjere en ny generasjon frivillige. Over halvparten av de 3200 frivillige var yngre enn 30 år. 800 av dem hadde ikke engang fylt 20 år. I en studie om de frivillige er det spesielt ett funn jeg vil trekke frem. I et forsøk på å se forskjellen mellom de unge og eldre frivillige kom det tydelig frem at de unge i større grad ønsker å ha en attest på at man har jobbet som frivillig. I et samfunn hvor høyere utdanning stadig blir mer vanlig, opplever unge jobbsøkere at frivillig arbeid kan være verdifullt å ha på en CV. Sørg for at innsatsen formelt anerkjennes og bidra som referanse

5. Sørg for å ha gode mentorer

Forskning viser at de som er frivillige i ung alder har en høyere sannsynlighet for å delta senere i livet. Derfor er det avgjørende at det første møte med frivilligheten oppleves positivt. Etablering av gode mentorordninger og god oppfølging er viktig for at de unge skal oppleve innsatsen som utviklende og meningsfull. Det er lov å gjøre feil og å lære av det. For å vokse trenger de unge ansvar og samtidig få god oppfølging. Og husk; ikke vær gjerrig med rosen!

Er du interessert i ung frivillighet? Les hvordan Runa Møller Tangstad og Inger Johanne Warholm startet Young Active i Nordland, da de var 15 år gamle.

Har ditt idrettslag lykkes med å rekruttere unge frivillige? Tips oss gjerne om hvordan her.

Kilde: Norges idrettsforbund

Av: Kathrine Godager, rådgiver Norges idrettsforbund

sep 22
Styret vedtok i går å kjøpe inn en ny RS Quest til vannsport og ungdomsgruppa!

​Som noen har sett har vi hatt en RS Quest nybegynnerbåt stående på øya et par uker, som har vært prøvd ut som opplæringsbåt.

Denne har både små og store vært begeistret for som opplæringsbåt, og styret vedtok på møtet i går å kjøpe denne og prøve ut neste sesong :)

Foreningen har forøvrig også solgt flere av våre eldste seiljoller, så denne båten kommer som en erstatning for disse.

sep 21
Marinaen utleid til BI Aquilas åpen dag på øya 8/10

​BI arrangerer bli kjent dag på Lille Herbern 8/10 for alle nye og gamle studentseilere i Aquila, og vil da benytte noen båter samt marinaen denne dagen.

Vi ønsker dem lykke til og håper å se dem masse her ute også neste sesong :)

sep 21
Husk å melde deg på Høstfesten 30/9 - kun 20 plasser igjen!!

​Lenke til påmeldingen finner du i nyhetssaken om arrangementet.

mai 24
Nå er påmelding til Øyas Dag 4. juni med klubbmesterskap og vårfest åpnet

​Dette er en av foreningens hyggeligste dager med fullt av aktiviteter for store og små.

Pga begrenset plass på Marinaen er det begrenset antall plasser på vårfesten, så vær rask og meld deg på.

apr 29
Velkommen til sesongåpningsfest på marinaen 30.april

Ta med egen grillmat og drikke og godt med tøy... se ellers nyheten om dette for ytterligere detljer​

apr 29
Restauranten holder stengt 18.mai

Restauranten holder helt stengt den 18. mai for egen Kick-off for sesongen. Alle ønskes hjertelig velkommen alle andre dager i sommer :)​

jan 26
Klubbkonferansen 12 - 13.mars

Klubbkonferansen skal samle alle seilere med et verv, engasjement eller oppgave i norske seilforeninger på en plass. Dette er konferansen for alle de som vil løfte blikket over alle de vanlige arbeidsoppgavene og se litt fremover og kanskje finne nye og mer effektive måter å drive klubben på.

I løpet av to intensive dager skal vi lære av hverandre, diskutere oss frem til bedre løsninger for norsk seilsport og få inspirasjon til å ta nye grep når en kommer tilbake.

I år har vi delt Klubbkonferansen opp i fire deler slik at vi får en tydelig spissing på temaene. Det igjen gjør at hver enkel forening bør sende flere representanter slik at kompetanseoverføringen blir best mulig. Klubbkonferansen erstatter det tradisjonelle ledermøtet.

Klubbkonferansen er en blanding av foredrag med best case practice, paneldebatter og produktive workshops. Det vil også være et mingleområde der partnere og leverandører kan vise seg frem og deltakerne kan sosialisere seg og knytte nye kontakter.

En ekspert på motivasjon vil innlede Klubbkonferansen. Navnet kommer senere.