Emil og Daniel Tildelt Christian Radichs Ærespris

​Emil og Daniel seiler nå i stillehavet fra Tonga til Bali og har her fanget en stor Dorado.

Jan Petter Gamborg
18.10.2017
Våre trenere Emil Bauck og Daniel Brandtzæg Andersen ble tildelt Christian Radichs Ærespris under den store Seilerfesten arrangert av NSF etter Mesternes Mester.

​Prisen består av en ukes opphold for hver av dem på Christian Radich i tillegg til et bilde og heder og ære :)

Ettersom guttene nå er i stillehavet og seiler fra Tonga til Bali, har de sendt over en takketale og et reisebrev.

Takketalen fra Emil og Daniel kan dere se på NSF FB gruppe her:

Gutta har også sendt over et reisebrev som dere kan lese her:

Tirsdag 10. Oktober

Siden sist innlegg har vi rukket å snorkle mye, skaffe en machete til kokos-slang, prate skit med lokale høvdinger og ikke minst seile fra Tonga til naboøya Fiji (sistnevnte tok 5 dager og 8 timer). Overfarten gikk meget smertefritt, men med svært varierende vær og urovekkende lite fisk, vi fikk kun én – som til gjengjeld veide sine 15 kg og smakte utsøkt. Det nye storseilet som ble ferdigstilt kun dager før avreise og montert av nytt mannskap med noe påskrytt erfaring med dette, ser ut til å holde bra, og båten seiler overraskende godt.

Vel fremme i Vuda Marina, i utkanten av Lautoka, Fiji, ble vi mottatt av en syngende og dansende velkomstkomité, tett etterfulgt av bøter på til sammen 900 USD og forbud mot å gå i land før neste morgen – etter den pålagde ”fumigation” var ferdig. Bøtene kom henholdsvis av manglende bevis på ”Pre Notice Of Arrival” og et sjokkerende funn av en død maggot på soldekket. Vi fikk gjennomgående lite støtte bak vårt forsvar som bestod i at det ville ha vært svært vanskelig å levere det påbudte online-skjemaet som melder om båtens ankomst til Fiji innen 48 timer, da verken Telia eller OneCall tilbyr 4G dekning i det sørlige Stillehavet…

Etter noen få dager i Vuda Marina mottok vi vår ”Cruising License” som tillot en drøy ukes øyhopping rund hovedøya Viti Levu, der marinaen befinner seg. Dermed startet vi lengst sør i Yasawa øygruppen og sneglet oss bedagelig nordover. På veien har vi sett flere fisk i flere farger, former og fasonger enn vi visste fantes, dykket på mange og flotte korallrev og presset oss gjennom diverse huler og grotter – både over og under vann. På vei sørover besøkte vi noen lokale landsbyer, deriblant Shikkelakkeshikkelakke og nabolandsbyen Showshowshow, eller noe i den duren. Etter å ha blitt ført til høvdingen av den første mannen man møter i en slik landsby, er det vanlig folkeskikk å gi nevnte høvding en gave på rundt en halv kilo tørket Cava rot, som blandet med vann blir en slags mildt bedøvende drikk, og denne er også nasjonaldrikken i både Fiji, Tonga og Vanuatu. Etter at denne roten er fortært, gir høvdingen sin velsignelse og man kan da fritt ferdes mellom de små stråtakene og plukke det man vil av skalldyr, fisk og frukt fra landsbyens tilhørende område.

De siste dagene har alt i alt vært svært innholdsrike og eksotiske, Fiji anbefales!

I skrivende stund sitter vi begge og tviholder på en noe fraværende Wifi forbindelse på et resort i nærheten av Vudu Marina. I morgen skal det provianteres og bunkres vann og diesel, før ferden går videre Torsdag morgen. Med tanke på den innkommende syklon sesongen, har vi bestemt oss for å haste forbi neste øygruppe(Vanuatu) og gå rett til Cairns, Australia. Overfarten vil ta ca 20 dager, og værmeldingene er meget lovende. Vi får håpe fisken er mer villig denne gang..

Alt vel

S/y Bora m/manskap