Marianne Middelthon har gått bort.

Seilsportens store Marianne og vårt kjære Æresmedlem Marianne Middelthon har gått bort

Jan Petter Gamborg og Geir Victor Svendsen
02.03.2018
Det er med stor sorg vi må melde at vårt kjære Æresmedlem Marianne Middelthon er død.
Marianne sovnet stille inn natt til 27. februar på Stabekk Hospice etter lengre tids sykeleie.

Marianne var en av seilnorges største ambassadører og var en aktiv seildommer helt til det siste. Hun var senest for et par måneder siden på Jury Council i England hvor hun hadde stor respekt hos de andre internasjonale dommerne. Hennes synspunkt ble alltid vurdert og det igjen gjenspeiler at hun ved flere anledninger fikk det ærefulle oppdrag å være seildommer i OL og i Americas Cup som er det øverste man kommer innen seilsporten. Ikke minst husker vel mange av oss, Dennis Connors satsning mot Americas Cup med «Stars and stripes» hvor Marianne var hans rådgiver og informerte om muligheter for å bruke reglene på rett måte. Et syndikat i defender finalene som gikk helt til topps og som representerte USA i Americas Cup. Vi så alle bildet i Bris når hun heiste OS vimpelen på en av Jurybåtene i Americas Cup, noe som vi alle synes var veldig stort.

Oslo Seilforening har alltid stått Marianne nær og vi som seilte aktivt visste vi hadde en som alltid «heiet» litt ekstra på oss når vi var ute og seilte i den store verden og representerte OS og Norge. Mariannes egen seiler karriere stammer etter hva vi husker fra hennes mange år om bord i «Berge Livet», Dag Sems halvtonner som har huset mange OS medlemmer. Det var i denne perioden vi ble kjent med henne og når hun senere valgte karriere som Internasjonal Dommer synes vi det var stort å møte henne ute i verden.

Marianne var vel den eneste som kunne skryte av at hun hadde familie som kom fra Lille Herbern, da hennes besteforeldre bodde på øya i en lengre periode i et hvitt stort hus som sto der mastehuset står nå. Hun ble tildelt Oslo Seilforenings æresmedlemskap allerede i 1998, og har alltid vært tilgjengelig for foreningen og hjulpet til med alt fra å dømme på våre tirsdagsseilaser til å hjelpe til med å lage seilingsbestemmelser eller rettlede når vi hadde vanskelige regelspørsmål. Dette samtidig som hun reiste verden rundt og var seildommer i Americas Cup og i OL, eller hjalp til i World Sailing (ISAF) eller i NSF.

Hun rakk å bli tildelt World Sailings gullmedalje som er deres høyeste utmerkelse i 2017, og ble også tildelt Norges Seilforbunds Hederstegn høsten 2017

Vi lyser fred over Mariannes minne og tenker tilbake på alt det fine vi har opplevd med henne

Jan Petter Gamborg og Geir Victor Svendsen

Bisettelsen til Marianne vil være i Vestre Gravlund nye kapell fredag 9/3 kl. 14:30